2010: Årets innovation

Nu kanske jag blir lite kontroversiell när jag påstår att årets innovation egentligen aldrig var tänkt som en. Det första jag tänker på som har hänt det här spelåret jämfört med det tidigare är att man i år släppte storspel hela året. Det började redan tidigt i januari med titlar som Bayonetta och Darksiders. Bara veckan efter att mellandagsrean hade tagit slut. Hela våren fortsatte det och till med på sommaren kom det nya fräscha titlar som Starcraft 2 och Super Mario Galaxy 2. Spelhösten var stark den också, fast det brukar den alltid vara.

 


Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ‘Årets innovation’: Aftonstjaerna, BitGarden, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.

 

4 thoughts on “2010: Årets innovation

  1. Det ligger väl någonting i det. Det känns som att det varit ett väldigt välfyllt spelår med stora spelsläpp utspridda över i stort sett hela året, och det är riktigt kul när det blir så. Istället för att alla storspel dyker upp under några särskilda månader under året. Hoppas det fortsätter vara ganska utspritt kommande år också så att det blir enklare att ha tid till allt man vill hinna med att spela.

  2. Ja, nog har det släppts många storspel under årets lopp. En trend som vi väl får hoppas håller i sig i framtiden. Men blev Darksiders verkligen ett storspel? Har inte hunnit på det själv men måste se till att inhandla det, mellandagsrea kanske :D

    Ps, lägg gärna till länken till Årets Innovation på Onlajn.se i länklistan i inlägg! :)

  3. @Mattias: Jag tror faktiskt att Darksiders blev en rätt stor framgång för … var det THQ? Det ska ju få uppföljare och allt (även om det argumentet vattnats ut lite i och med att Naughty Bear också ska få det). :D

    @Inlägget: Intressant poäng. Jag kan väl inte säga att jag misstycker, eftersom jag listade samma sak under Årets trend. Det fungerar lika bra idag, antar jag. Jag gillar utvecklingen, i varje fall. Det är bättre för alla inblandade. Som konsument så har man inte råd att köpa alla spel som kommer under hösten, om alla spel kommer just under hösten. Då köper man mindre, och hittar spelen på reabacken eller begagnat några månader sedan. Det förlorar utgivarna ändå bara pengar på, och uppenbarligen så är inte hösten så allsmäktig som man tidigare trott.

  4. Väldigt skönt att utgivarna fattat sina förnuft till fånga, och inte släpper 80% av spelen under årets sista 10%.

Kommentera